عفونت-مننژیت

همه چیز درباره عفونت مغزی مننژیت

مننژیت التهاب لایه های اطراف مغز و نخاع است. باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و شرایط غیر عفونی می توانند باعث این عفونت شوند. علائم شامل تب، سردرد شدید، سفتی گردن، حالت تهوع و استفراغ است. برای آشنایی بیشتر با بیماری مغزی مننژیت تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

مننژیت

مننژیت چیست؟

مننژیت، التهاب ناحیه مغز و نخاع است. گاهی اوقات به آن مننژیت نخاعی نیز می گویند. آنها حاوی اعصاب، عروق خونی و مایع محافظ ( مایع مغزی و نخاعی) هستند.

چه کسانی در معرض افزایش خطر ابتلا به مننژیت هستند؟

سن شما، محل زندگی و برخی دیگر از شرایط می تواند سلامتی شما را به خطر  می اندازد و مننژیت را افزایش دهد، اگر:

• مننژیت باکتریایی در کودکان زیر 5 سال سن دارند،  تاثیر می گذارد.
  • در مکان هایی هایی زندگی می کنید یا به مکان هایی سفر می کنید، بیماریهایی که باعث این عفونت می شوند شایع هستند.
  • عفونت های مزمن گوش و حلق بینی یا عفونت های خونی گسترده داشته باشید.
  • کسانی که دچار سرطان هستند و سیستم ایمنی ضعیفی دارند.
  • شخصی که طحال آسیب دیده باشد.

علائم مننژیت چیست؟

علائم این بیماری در نوزادان می تواند متفاوت از کودکان و بزرگسالان باشند. در هنگام مبتلا شدن به این عفونت، تب، سردرد و سفتی گردن ممکن است به طور ناگهانی ایجاد شود و وضعیت شما به سرعت بدتر شود.

علائم مننژیت در کودکان و بزرگسالان

• سفتی گردن
  • حالت تهوع و استفراغ
  • حساسیت به نور
  • گیجی یا تغییر وضعیت ذهنی
  • کمبود انرژی و خواب آلودگی شدید
  • کمبود اشتها

چگونه باید فهمید که مننژیت داریم؟

فقط پزشک شما می تواند این عفونت را تشخیص دهد. اگر فکر می کنید این عفونت را دارید، حتما با بهترین پزشک مغز و اعصاب در جریان بگذارید.

مننژیت چقدر دردناک است؟

این عفونت می تواند باعث سردردهای شدید شود که می تواند بسیار دردناک باشد. درد ممکن است به پشت و سایر نقاط بدن شما سرایت کند. برخی از افراد ممکن است درد کمتری داشته باشند، بنابراین در زمان شیوع علائم این عفونت منتظر درد  شدیدی نباشید.

چگونه به مننژیت مبتلا می شوید؟

با توجه به این که علت آن عفونی است، راههای زیادی برای ابتلا به به این عفونت وجود دارد، که شامل:

• از یک بیماری مسری که به فرد منتقل می شود، مانند ویروس یا باکتری.
  • از مواد غذایی آلوده
  • وجود قارچ هایی که در آن مکان تنفس می کنید.
  • به عنوان یک عارضه از بیماری های غیر عفونی مانند سرطان یا لوپوس
  • در صورت آسیب سر یا جراحی مغز
  • به عنوان عارضه جانبی یک دارو
منننژیت-چیست

بیشتر بخوانید: تومور مغزی، انواع آن + روش های درمان

مننژیت چگونه تشخیص داده می شود؟

پزشک شما با انجام یک معاینه فیزیکی، پرسش در مورد علائم و آزمایش مایع مغزی نخاعی تشخیص می دهد. همچنین ممکن است از شما بپرسند که آیا در اطراف خود افراد مبتلا به بیماری های خاصی بوده یا خیر و به مسافرت رفته اید. از شما نمونه خون یا مدفوع می گیرد.

چه آزمایشاتی برای تشخیص مننژیت انجام می شود؟

برخی از آزمایشاتی که پزشک شما ممکن است برای تشخیص این عفونت استفاده کند، شامل:

• سواب بینی یا گلو: پزشک شما از یک چوب یا سواب برای گرفتن نمونه از بینی یا گلوی شما استفاده می کند. یک آزمایشگاه نمونه شما را برای علائم عفونت آزمایش می کند.
  • پونکسیون کمری: پزشک شما یک سوزن را در قسمت  پایین کمر شما وارد می کند تا نمونه برداری لازم را انجام دهد.
  • آزمایش خون: پزشک با سوزن از بازوی  شما نمونه خون می گیرد.
  • نمونه مدفوع: نمونه مدفوع برای علائم عفونت آزمایش می کند.

چگونه می توانیم خطر ابتلا به مننژیت را کاهش می دهید؟

بهترین راه برای کاهش خطر ابتلا به مننژیت، انجام اقدامات حیاطی ساده برای محافظت از خود در برابر بیماری های عفونی است که اغلب باعث بروز آن می شود. واکسن زدن، شستن دست و استفاده از مواد غذایی ایمن، چند راه برای کاهش خطر ابتلا به بیماری های عفونی هستند. پزشک میتواند استفاده از آنتی بیوتیک ها را برای جلوگیری از عفونت در شرایط خاص توصیه کند.

اگر مننژیت دارید  چه انتظاراتی باید داشته باشید؟

این عفونت به این موضوع بستگی دارد که چه چیزی باعث بروز آن شده است، چقدر شدید است و چقدر زود درمان می شود. اگر به سرعت تحت درمان قرار بگیرید، معمولا می توانید بهبودی کامل پیدا کنید. امکان دارد مجبور باشید تا چند روز در بیمارستان بمانید و درمان حتی پس از رفتن به خانه هم ادامه داشته باشد.

مننژیت چه قدر طول می کشد؟

این عفونت، ویروسی است که می تواند در عرض یک هفته خود به خود ازبین برود. علائم این عفونت یا قارچی ممکن است چند روز یا تا یک هفته حتی بیشتر ادامه داشته باشد.

اثرات دراز مدت مننژیت

تحقیقات نشان می دهد که 10 تا 20 درصد از افرادی که این عفونت را داشته اند، مشکلات سلامتی طولانی مدتی دارند. این عفونت دارای اثرات بلند مدت است که شامل:

• کاهش بینایی یا شنوایی
  • صرع
  • مشکل در حافظه و تمرکز
  • مشکلات رفتاری یا مشکلات یادگیری در کودکان
  • از دست دادن انگشتان دست یا پا به دلیل سپسیس

عوارض مننژیت  چیست؟

این عفونت گاهی اوقات مجر به سپسیس می شود، وضعیتی که در آن بدن شما به یک عفونت پاسخ تهدید کننده می دهد. سپسیس می تواند باعث آسیب بافت و عروق خونی شود. در موارد شدیدتر سپسیس، ممکن است اندام های شما از کار بیندازد.

آیا می توان از مننژیت جان سالم به در برد؟

بله، شما می توانید از اکثر اشکال این عفونت زنده بمانید، اگرچه این یک بیماری بسیار جدی است و نیاز به درمان فوری دارد.

چه زمانی باید به پزشک مراجعه کرد؟

شما باید فورا به پزشک خود مراجعه کنید اگر:

• فکر کنید این عفونت را دارید.
  • یا تماس نزدیک با کسی که این عفونت را دارد داشته باشید.

بیشتر بخوانید:  آنوریسم مغزی چیست؟

مننژیت یک عفونت  و التهاب مایع و غشاهای اطراف مغز و نخاع است، این غشا ها مننژیت نامیده می شود.