بیماری های مغز و اعصاب

شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب

شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب طیف گسترده ای از بیماری ها را در بر می گیرد که می تواند به طور قابل توجهی بر سلامت و رفاه فرد تاثیر بگذارد. در ادامه به شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب می پردازیم.

شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب

پارکینسون

یکی از شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب پارکینسون است. در طی پارکینسون بخش هایی از مغز به طور تدریجی آسیب می بیند و باعث اختلالاتی در حرکت افراد می شود. بیماری پارکینسون در اثر از بین رفتن سلول های عصبی در بخشی از مغز به نام جسم سیاه ایجاد می شود. از دست دادن این سلول ها منجر به کاهش ماده شیمیایی به نام دوپامین در مغز می شود.

از علائم بیماری پارکینسون میتوان با لرزش غیرارادی قسمت های از بدن مخصوصا دست ها و پاها اشاره کرد. کند شدن حرکت نیز از دیگر علامت این بیماری است. افرادی که دچار این بیماری میشوند سفت و غیر قابل انعطاف شدن ماهیچه های بدنشان را تجربه میکنند.

علاوه بر این موارد فرد مبتلا به بیماری پارکینسون می تواند طیف وسیعی از علائم فیزیکی و روانی دیگر را نیز تجربه کند.

با پیشرفت در روش های درمانی این بیماری، اکثر افراد مبتلا به بیماری پارکینسون اکنون امید به زندگی طبیعی یا حداقل تقریباً طبیعی دارند.

تومورهای مغزی

تومورهای مغزی زمانی اتفاق می افتند که سلول‌های غیر طبیعی با رشد غیر طبیعی در مغز تشکیل میشوند. تومورهای مغزی از بافت‌های مغز یا محیط اطراف آن منشأ می‌گیرند. تصور می‌شود که تومورهای مغزی زمانی به وجود می‌آیند که ژن‌های خاصی در کروموزوم‌های یک سلول آسیب ببینند و دیگر به درستی عمل نکنند.

علائم آن با توجه به محل تومور مغزی متفاوت است، اما از برخی علائم مشترک آن می توان به سردرد، تشنج، تغییر بینایی و شنوایی و همچنین مشکل در فکر کردن و صحبت کردن اشاره کرد.

اختلالات روانی

روان پریشی یا اختلالات روانی که با پاسخ‌های عاطفی کم، فقدان همدلی و کنترل‌های ضعیف رفتاری مشخص می‌شود، که معمولاً منجر به رفتار ضداجتماعی مداوم و مجرمانه می‌شود. هم عوامل ژنتیکی و هم عوامل محیطی در ایجاد اختلالات روانی نقش دارند.

از علائم و نشانه های این بیماری می توان به جسارت و سلطه اجتماعی این افراد و همچنین رفتار بازدارنده اشاره کرد.

اوتیسم

اوتیسم یک بیماری مرتبط با رشد مغز است که بر نحوه درک و معاشرت فرد با دیگران تاثیر می گذارد و باعث ایجاد مشکلاتی در تعامل اجتماعی و ارتباطات در فرد مبتلا می شود. اوتیسم از اوایل کودکی شروع می شود و در نهایت باعث ایجاد مشکلات در کودکان می شود.

برخی از کودکان در اوایل دوران نوزادی نشانه هایی از اختلال اوتیسم مانند کاهش تماس چشمی، عدم پاسخگویی به نام خود یا بی تفاوتی به اطرافیانشان را نشان می دهند.

آلزایمر

بیماری آلزایمر یکی دیگر از شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب است که به تدریج حافظه و مهارت های تفکر و در نهایت توانایی انجام ساده ترین کارها را از فرد می گیرد. تحقیقات نشان داده است که بیماری آلزایمر ناشی از تجمع غیرطبیعی پروتئین‌ها در داخل و اطراف سلول‌های مغز است.

در مراحل اولیه، ضعف حافظه یکی از  اصلی ترین علامت این بیماری است. با پیشرفت بیماری آلزایمر، مشکلات حافظه بدتر می شود. فرد ممکن است اسامی افراد نزدیک و دوستان خود را به یاد نیاورد و یا حتی ممکن است در شناخت خانواده و دوستان خود دچار مشکل شود.

مننژیت

مننژیت یکی دیگر از شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب است که بسیار جدی و خطرناک است. مننژیت ممکن است به دلیل عفونت ویروسی، باکتریایی یا قارچی رخ دهد و نیاز به درمان فوری پزشکی داشته باشد.

علائم این بیماری ممکن است شامل سفت شدن گردن، خواب آلودگی و سردرد باشد.

در صورت مبتلا شدن فرد به مننژیت باکتریایی فرد باید در بیمارستان بستری شود و تحت نظر یک متخصص قرار بگیرد. تشخیص و درمان به موقع آن از آسیب مغزی و مشکلات جدی تر از جمله مرگ جلوگیری می کند. مننژیت قارچی و ویروسی نیز خطرناک است و به طور کلی بعد از دیدن هر علامتی از این بیماری باید فورا به پزشک متخصص مراجعه کنید.

هیدروسفالی

در این بیماری که یکی از شایع ترین بیماری های مغز و اعصاب است، مایع اضافی اندازه بطن ها را افزایش می دهد و به مغز فشار می آورد.

از شایع ترین و بارزترین علامت این بیماری تغییر در اندازه‌ی سر است. سر در این افراد به علت باد کردن مغز، بزرگتر از حالت معمول است. تهوع و استفراغ از دیگر نشانه های این بیماری است.

دیسلکسیا

دیسلکسیا نوعی ناتوانی یادگیری است. فردی که دارای اختلال یادگیری است در پردازش کلمات یا اعداد مشکل دارد. انواع مختلفی از این بیماری وجود دارد که هرکدام علائم و روش های درمان خاص خود را دارد. این بیماری به دلیل تفاوت در نحوه پردازش اطلاعات توسط مغز اتفاق می افتد.

این افراد معمولا سرعت پردازش کند و همچنین تمرکز ضعیفی دارند. علاوه بر این موارد یکی دیگر از علائم آن فراموشی کلمات است. چنانچه این علائم را در کودکان و فرزندان خود مشاهده کردید بهتر است هرچه سریعتر به فکر مراجعه به یک متخصص باشید.

ام اس

مالتیپل اسکلروزیس یا همان ام اس (MS) وضعیتی است که می تواند مغز و نخاع را تحت تاثیر قرار دهد و باعث ایجاد طیف گسترده ای از علائم از جمله مشکلات بینایی، حرکت و یا تعادل شود.

علائم اصلی این بیماری خستگی، سفتی و اسپاسم عضلانی و مشکلات تعادل و هماهنگی است. چنانچه این علائم را مشاهده کردید بهتر است برای تشخیص دقیق تر به یک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کنید‌.

بیماری های مغز و اعصاب

در نتیجه طیف گسترده ای از بیماری های مغز و اعصاب می تواند افراد را درگیر کند. این بیماری ها به طور جدی می تواند بر زندگی افراد تاثیرگذار باشد. بنابراین با شناختن این بیماری ها و علائم آن می توانید هرچه سریعتر به درمان و یا حداقل کنترل آن بپردازید. دکتر زاهد ملک محمدی، یکی از اعضای برجسته انجمن جراحان ستون فقرات اروپا، به عنوان جراح مغز و اعصاب مشهور و متخصص ستون فقرات و دیسک، کار خود را وقف درک، تشخیص و درمان این اختلالات پیچیده کرده است. دکتر زاهد ملک محمدی از طریق تعهد خود به مراقبت بیمار محور و روش های درمانی پیشرفته، به کمک های قابل توجه در زمینه جراحی مغز و اعصاب ادامه می دهد و به افرادی که با این شرایط دست و پنجه نرم می کنند کمک می‌ کند.